De ce sunt furate convertoarele catalitice auto?

De ce sunt furate convertoarele catalitice auto?

Este obisnuit sa gasiti diverse stiri in mass-media despre bande specializate in furtul catalizatorilor. Suntem mai mult sau mai putin „familiarizati” cu furtul de metale, cum ar fi cuprul, pentru ca presupunem ca acestea platesc bine pe piata neagra. Dar de ce sunt furati catalizatorii? Este atat de profitabil? Daca ai de vandut un catalizator, cumpar catalizatoare la cele mai bune preturi.

In primul rand, ar fi convenabil sa ne amintim ce este catalizatorul si pentru ce este. Acest dispozitiv produce modificari chimice in gazele de esapament ale masinilor inainte de a le elibera in atmosfera. Aceste modificari sunt menite sa reduca proportia unor gaze nocive – in principal monoxid de carbon, hidrocarburi si oxizi de azot – care se formeaza in procesul de ardere.

Catalizatorul are un panou ceramic care este impregnat cu un strat de metale pretioase – paladiu, rodiu si platina care, atunci cand sunt in contact cu gaze nocive, reactioneaza si genereaza gaze nobile sau inerte care sunt mai putin poluante atunci cand ajung in atmosfera.

Termenul de valabilitate al catalizatorului este de aproximativ 10 ani, moment in care isi pierde eficacitatea, desi metalele continua sa-si mentina proprietatile si sunt reciclate pentru alte utilizari. Catalizatorii care si-au finalizat deja serviciul sunt reciclati in centre specializate printr-un proces destul de complex, in care se extrag platina, paladiu si rodiu. In plus, putine companii sunt autorizate sa indeplineasca aceste functii.

Cum le fura?

Hotii de convertizoare catalitice sunt echipati cu instrumente specifice pentru a elimina aceste dispozitive, desi uneori se limiteaza la taierea tevii de esapament sau la tragerea lor intr-o singura miscare prin legarea unui lant de un alt vehicul. Principalele tinte ale bandelor dedicate furtului de catalizatori sunt vehiculele comercialedeoarece catalizatorii sunt mai mari – au mai mult metal – si sunt mai usor de indepartat.

In ultima vreme, furtul de catalizatori a devenit o astfel de durere de cap pentru companiile de transport ca unele dintre ele au facut determinarea de a suda catalizatori de vehicule lor la conducta de esapament pentru a face dificila fura lor.

Cat costa platina?

Pretul metalelor pretioase se bazeaza intotdeauna pe ceea ce marcheaza piata bursiera si este supus unor fluctuatii puternice. Odata cu criza economica din 2008 a scazut foarte mult, desi de atunci a revenit si, in prezent, este peste 1.100 de euro, uncie -31,1 g-, cu care gramul ar urma sa fie platit la aproximativ 37 de euro,in timp ce uncie de paladiu este cotata la 660 de euro -mai mult de 21 de euro pe gram.

Daca luam in considerare faptul ca in fiecare catalizator puteti gasi una pana la doua grame de platina,„profitul” pentru fiecare dispozitiv ar fi de aproximativ 80 de euro in cel mai bun caz, la care ar trebui sa scadem costurile de extractie – destul de laborioase si, prin urmare, scumpe.

Prin urmare, furtul de catalizatori este o activitate controlata de bande care incearca sa efectueze furturi masive de catalizatori pe care apoi le vand pe piata neagra operatorilor care sunt responsabili pentru introducerea lor in cercul legal al reciclarii.