Transmisia pe lant este foarte comuna in aplicatiile industriale, drept pentru care noi recomandam intretinerea corespunzatoare a lanturilor astfel incat sa nu existe probleme. Un lant rupt poate determina stoparea intregului proces de productie pentru foarte multe ore si chiar poate determina deteriorarea altor elemente componente importante din instalatiile de productie.
Exista mai multe tipuri de lanturi industriale si mai multe tehnici prin care te poti ocupa de intretinerea lor, iar noi ti le prezentam pe cele mai importante dintre ele.
Intretinerea transmisiilor puternic solicitate
Indiferent daca este vorba despre lanturi pentru industrie sau lanturi agricole tine cont de faptul ca atunci cand acestea sunt foarte solicitate, va trebui sa urmezi pasii de mai jos pentru a obtine cele mai bune rezultate. Pentru ca lantul sa fie foarte bine lubrifiat acesta trebuie sa fie cufundat in baia de ulei. Ulterior, se va antrena uleiul utilizand discuri cu palete in cazul in care nivelul din baie nu poate sa ajunga pana la lant. De asemenea, poti face librifierea si cu circulatie de ulei in cazul in care sarcinile sunt mari si vitezele sunt mari.
In cazul in care vorbim despre transmisii cu viteze medii si care nu functioneaza in carcase inchise sunt recomandate urmatoarele sisteme pentru ungere – un sistem de lubrifiere prin picurare, un sistem de lubrifiere cu ajutorul unor unsori consistente direct in articulatiile lantului sau prin scufundarea lantului periodic in ulei incalzit si lichid.
In cazul in care vorbim despre transmisii pe lant care merg foarte incet si care nu merg continuu, lanturile pot fi unse periodic cu ajutorul uleiului turnat pe ramurile inferioare ale lanturilor, in locul in care acestea intra in angrenare cu roata care conduce lantul.
Ce este lubrifierea si cum se face corect?
In primul rand, va trebui sa alegi un lubrifiant potrivit. Pentru ca lanturile sa fie unse ocresc sunt recomandate in general uleiurile minerale sau uleiurile care vin cu vascozitate redusa. Pentru cazul in care temperaturile sunt ridicate, asa cum se intampla in cazul lanturilor de cuptor, sau in cazul in care conditiile de exploatare sunt severe si exista riscul ca lantul sa fie stropit cu noroi, sau daca lanturile sunt foarte grele si functioneaza la viteze mari, atunci se recomanda lubrifiantii pe baza de grafit sau cei care sunt pe baza de bisulfura de molibden. Aceste tipuri de lubrifianti pot fi aplicati prin pulverizare sau ca aditivi. Aceste lichide pot sa fie pulverizate pe lanturi in anumite conditii speciale, dar indiferent de lubrifiantul folosit si de metoda aleasa pentru lubrifiere cea mai importanta problema este aceea de a asigura fluxul de lubrifiant corespunzator si egal pe toata suprafata lantului.
Daca lantul este lubrifiat doar pe suprafata care se afla intre bucsa si rola, atunci este facuta incorect. In cazul in care este unsa suprafata dintre rola si bucsa, dar si cea dintre bolt si bucsa, lubrifierea este corect facuta.
Exista si posibilitatea de a unge manual lanturile in cazul in care fac parte din transmisiile care au functionare ocazionala sau care functioneaza la viteze mici. In acest caz ungerea se poate face prin picurare, in cazul angrenajelor foarte mici. Poti cufunda lantul in baie de ulei in cazul in care vrei sa previi alungirea lui si va trebui sa nu il scufunzi nici foarte adanc, dar nici foarte superficial.
Ungerea facuta sub presiune se poate face in cazul in care lanturile functioneaza la viteze mari si sunt foarte grele.
Tine cont de aceste etape pentru a intretine corect lanturile. De asmenea, recomandarea noastra este ca atunci cand nu reusesti sa te ocupi de mentenanta sa lasi aceasta activitate in sarcina sepcialistilor si sa colaborezi cu firme care au astfel de servicii.